Auton tuonti Saksasta, Hollannista tai Belgiasta

Auton tuonti Saksasta

Suomeen tuodaan pääsääntöisesti autoja Saksasta, Belgiasta ja Hollannista. Tarjonta ja ostomenetelmä näiden kolmen maan kesken vaihtelee.

Auto Saksasta

Saksan autotarjonta on suuren asukasluvun ja paikallisen autoteollisuuden takia Euroopan laajin. Merkkiliikkeiltä löytyy usein nuoria ja vähän ajettuja autoja joita on käytetty demoautoina joilla myyjäliikkeen omat edustajat ovat ajaneet tai joilla on tehty testiajoja. Kyseiset uutta vastaavat autot ovat huomattavasti edullisimpia kuin uudet.

Saksassa tarjolla olevat autot tunnetaan myös hyvästä varustetasosta. Tämä johtuu syystä että Saksassa ei tunneta autoveroa jolloin auton lisäksi myös varusteet ovat edullisia. Uusien autojen ostajat tilaavat sen takia runsaammin varustetun auton kuten esimerkiksi Suomessa jossa myös uuden auton varusteisiin kohdistuu autovero.

Laaja tarjonta koskee myös vanhempia autoja joita löytyy sekä liikkeiltä että yksityishenkilöiltä. Kokemuksemme perusteella suosittelemme ostamista autoliikkeestä koska liikkeiden luotettavuutta on helpompi arivioida.

Saksan suosio on houkutellut markkinoille epämääräisiä yrittäjiä. Huoltokirja löytyy vain harvoin ja autot laitetaan myyntiin ilman teknistä tarkastusta, katsastusta tai huoltoa. Hakukoneissa heidän ilmoitukset näkyvät ensimmäisina juuri alhaisten hintojen vuoksi. Hintojen suhteen täytyy olla tarkka koska joidenkin autojen hinnat ilmoitetaan ALV 0% -hintoina. Ilman arvonlisäveroa auto voidaan ostaa vain yrityskäyttöön. Muussa tapauksessa hinnan täytyy lisätä 19% ALV:ia.

Saksan automarkkinat ovat suurelta osin juuri vientiin keskittyvät markkinat. Myyjä tietää että asiakas tuskin enää tulevaisuudessa palaa hänen luokseen toista autoa ostamaan. Näin syntyy houkutus hoitaa kauppa eri tavalla kuin jos ostaja on paikallinen henkilö. Tärkeää on siis tehdä tehdä kotiläksyt huolellisesti tai antaa kaupanteko ammattilaisen hoidettavaksi jolloin vältytään suuremmilta pettymyksiltä.

Auto Hollannista

Hollannin automarkkinat ovat kiinnostavat koska maa ei ole perinteinen vientimarkkinamaa kuten Saksa. Mahdollisuus että autoliike myy auton paikalliselle ostajalle on huomattavasti suurempi kuin Saksassa. Sen vuoksi Hollannissa myynnissä oleville autoille tarjotaan useimmissa tapauksissa katsastus ja 6 tai 12 kuukauden takuu kaupan päälle. Tärkeää on huomata että takuu ei koske vientiin meneviä autoja mutta se kertoo jo jotain auton laadusta ja liikkeen luotettavuudesta.

Hollannissa auton hintaan sisältyy autovero ja 21% ALV. Se tekee uudempien autojen hinnoista arvokkaampia kuin Saksassa.

Erityisen kiinnostavia Hollannin markkinoilla ovat sähköautot ja oldtimerit. Sähköautojen (FEV, E-REV ja PHEV) tarjonta on erityisen suuri johtuen Hollannin valtion vuonna 2011 aloitetusta tuesta tarkoituksena saada enemmän matalapäästöisiä ajoneuvoja liikenteeseen. Tukea annetaan muun muassa autovero-, tievero- ja infrastruktuurimuodossa (sähköiset lautausasemat). Julkisia lautausasemia oli 2015 heinäkuun alussa jo 14.990.

Täyssähköautoja (FEV) kuten Tesla, Nissan Leaf ja BMW i-malleja ei löydy vielä paljon käytettynä, mutta odotamme niiden tarjonnan lisääntyvän lähiaikoina. Eniten myydyt Plug-in hybridi (PHEV) sähköautot Hollannissa ovat Mitsubishi Outlander, Volvo V60 Plug-in, Opel Ampera, Toyota Prius ja Volkswagen Golf E. Kyseisiä sähköautoja löytyy runsaasti ja edullisiin hintoihin.

Oldtimereiden käyttöä valtio kuitenkin jarruttaa aktiivisesti niiden korkeiden päästöjen takia. Ennen oldtimerit olivat kokonaan vapautetut tieverosta. Nyt niiltä peritään tätä veroa jonka suuruus  perustuu auton painoon. Tievero raskaille oldtimereille voi olla lähes € 1.000 vuodessa. Kova verotus  on johtanut tilanteeseen missä niiden omistus ei enää ole harrastajille kiinnostavaa ja autoja on tullut runsaasti myyntiin. Tämä tarjoaa suomalaisille oldtimer- harrastajille mahdollisuuden hankkia edullisia, vähän ajettuja ja hyvin pidettyjä oldtimereita Hollannista.

Kun ostaa auton ulkomailta niin on tärkeä yrittää selvittää ajoneuvon tiedot etukäteen. Hollannin paikallinen liikenteen turvallisuusvirasto RDW tarjoaa mainion ratkaisun internetsivullaan joka hakee rekisteriotteen tiedot rekisterikilven perusteella. Ostaja saa siten tärkeää tietoa kuten esim. omistajien lukumäärä, ensirekisteröintipäivä, katsastuksen voimassaoloaika, moottorin tiedot ja päästöt. Kyseiset tiedot auttavat täydentämään ja vahvistamaan kuvaa ajoneuvosta ennen ostopäätöksen tekoa. Vastaavaa palvelua ei löydy Saksan eikä Belgian liikenneturvallisuusvirastoilta.

Auto Belgiasta

Belgian automarkkinat ovat pienet Saksaan ja Hollantiin verrattuna. Belgiassa ei myöskään tunneta autoveroa joten hinnat ovat siellä kilpailukykyisiä.

Suosittuja autoja Belgiassa ovat maasturit ja katumaasturit (SUV). Niitä löytyy runsaasti ja edullisiin  hintoihin. Siellä ajetaan paljon Ranskassa valmistetuilla autoilla joita löytyy eniten maan itäosista.   Esim.Bryssel on ranskankielistä aluetta jossa nämä autot ovat eniten myytyjä.

Ulkomaankaupassa on tärkeää että kommunikointi myyjän kanssa sujuu hyvin. Kokemuksemme mukaan Belgian ranskankielisellä alueella ei puhuta juuri lainkaan englantia tai flaaminkieltä. Maan hollanninkielisellä alueella sitä vastoin puhutaan hyvää englantia.

Belgian automarkkinoilla on erityisen paljon yksityishenkilöitä. Koko Belgian autotarjonnasta 40% on yksityishenkilöiltä verrattuna Saksan ja Hollannin 20% osuuteen. Suosittelemme aina kaupantekoa autoliikkeen kanssa. Liikkeiden historiaa ja luotettavuutta on helpompi selvittää.

Belgiasta ei ole suositeltavaa noutaa autoa itse. Väliaikaisia kilpiä saa vain yhdestä paikasta joka sijaitsee Brysselissä ja on siellä vaikeassa paikassa ja vain rajoitetusti avoinna. Tämä hankaloittaa asiaa erityisesti silloin kun myyjä on kauempana Brysselistä. On järkevää käyttää kuljetusliikkeen palvelua ja tuoda auto trailerilla Suomeen.

Tutustu tarkastuspalveluumme Auto Saksasta