KHO:n päätös tekee auton tuonnin kannattavammaksi

KHO:n autoveropäätös

KHO:n päätös 19.12.2014 autoverotuksesta tekee auton tuonnin Saksasta, Hollannista ja Belgiasta entistä kannattavammaksi. KHO perustelee asiaa sillä että tuontiauton vero ei saa olla korkeampi kuin jo Suomessa olevan vastaavan auton jäljellä oleva vero-osuus.

Vuoden 2008 alusta autojen verotus perustui CO2 päästöihin jolloin autovero nousi jokaiselle autolle jonka päästö ylitti 189 g/km. Tuhansia tuontiautoja joiden ensirekisteröintipäivä on ollut ennen 2008 on verotettu korkeammalla veroprosentilla kuin samanikäiset autot jotka oli tuotu Suomeen ennen kuin CO2- perusteinen autoverotus astui voimaan vuoden 2008 alussa. KHO on nyt päättänyt että Tullin verotuskäytäntö on ollut väärä. Virheellisen verotuspäätöksen saaneet voivat tehdä oikaisuvaatimuksen. Ohjeet oikaisuvaatimusta varten löytyvät Tullin sivulta.

CO2- perusteista autoverotusta kiristettiin voimakkaasti vuonna 2012 jolloin autoveroprosentti nousi jokaiselle yli 110 g/km päästöiselle autolle kattaen siten lähes kaikki autot. KHO:n päätös tarkoittaa että autot joiden ensirekisteröinti on ollut 2008 alun ja 31.03.2012 välillä ei saa veroittaa 01.04.2012 astuneen tiukemman autoverolain mukaan.

Olemme laatineet taulukon autoveroprosentista aikaisemman autoverolain perusteella jota Tullin tulee noudattaa KHO:n päätöksen seurauksena. Vuosina 2003-2007 ensirekisteröityjen autojen autoveroprosentti tulee olemaan keskimäärin 28%. Veroetua tulee jokaiselle tämän ikäiselle autolle jonka CO2 päästö ylittää 189 g/km. Mitä suurempi päästö, sitä suurempi veroetu.

Myös autot joiden ensirekisteröinti on ollut vuoden 2008 alun ja 31.03.2012 välillä hyötyvät huomattavasti KHO:n päätöksestä. Vuonna 2014 maahantuotujen diesel autojen keskimääräinen CO2 päästö on 170 g/km niin niiden veroprosentti laskee entisestä 29,7%:sta 25,6%:iin mikä tarkoittaa keskimäärin noin 14% matalampaa autoveroa diesel autoille.

Bensa-autojen keskimääräinen CO2 päästö on ollut vuonna 2014 201 g/km jolloin vuoden 2008 alun ja 31.03.2012 välillä ensirekisteröityjen autojen veroprosentti laskee aikaisemmasta 35,3%:sta 29,4%:iin eli laskua keskimäärin noin 17%. Vuosina 2003-2007 ensirekisteröityjen 201 g/km päästöisten autojen autovero laskee noin 21%.

01.04.2014 jälkeen ensirekisteröidyt autot säilyttävät entisen autoveroprosentin. Silti näiden autojen tuonti tulee olemaan kannattavaa koska CO2 päästöt ovat pudonneet huomattavasti autonvalmistajien tuoreimpien innovaatioiden ansiosta.

Alla olevasta taulukosta voi tarkastaa uuden autoveroprosentin ensirekisteröintipäivän ja CO2 päästön perusteella. Tuontiauton hankkiminen tulee nyt entistä kannattavammaksi. Taulukon hakukoneeseen voi täyttää CO2 päästön määrän joka suodattaa kyseisen päästöluokan autoveroprosentit. Ennen vuotta 2003 ensirekisteröidyn auton verotaulukko löytyy Tullin julkaisemassa tiedotteessa.

Tutustu tarkastuspalveluumme Auto Saksasta